Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

+48 692 698 386

pawel@eurosport-fitness.pl

Czy Twoja siłownia łamie prawo? Dowiedz się, jak legalnie zorganizować konkurs albo loterię

„Kup półroczny karnet do naszej siłowni i weź udział w losowaniu nagród! Możesz wygrać spersonalizowaną koszulkę, bidon albo ręcznik!” 

Brzmi znajomo? Organizujesz takie konkursy w swojej siłowni? To uważaj, bo może się to skończyć sprawą w sądzie i potężnym mandatem!

„Uwaga, konkurs! Do wygrania 3 karnety OPEN na październik i 3 jednorazowe wejścia do sauny! Co musisz zrobić, żeby wziąć udział? Polub nasz profil na Facebooku, udostępnij ten post u siebie i oznacz w nim przynajmniej jednego znajomego. Nagrody wylosujemy spośród wszystkich uczestników konkursu!”

Czy to znaczy, że konkursy i loterie są w siłowniach zakazane? Nie, ale trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Jak je organizować zgodnie z prawem?

8 marca 2023 roku. Właściciele jednej z siłowni postanowili uczcić Dzień Kobiet. Wszystkie panie, które tego dnia brały udział w zajęciach, mogły wrzucić swoje zgłoszenie do ustawionej w sali urny i wygrać miesięczny karnet. Niewinna - wydawałoby się - zabawa zakończyła się kilkoma wizytami w sądzie i 1600 złotowym mandatem. Powinien być wyższy, ale właściciele siłowni dobrowolnie poddali się karze.

Za co zostali ukarani? Kilka dni po feralnym Dniu Kobiet pod drzwiami siłowni stanęli funkcjonariusze celno-skarbowi. Zdumieni właściciele usłyszeli, że organizują w klubie gry hazardowe, za co grozi im ponad 40 tysięcy złotych kary. Karnet, który wygrała klientka, kosztował... stówkę.

Organizatorzy nieszczęsnej loterii wykazali skruchę, przyznali się do winy i zapłacili 1600 złotych mandatu. Dodatkowe koszty to wyjazdy na 4 sprawy sądowe, wizyty w urzędzie celno-skarbowym, mnóstwo czasu i nerwów. Na ostatniej sprawie jeden z nich powiedział sędzinie, że już nigdy w życiu nic nie podaruje żadnej kobiecie…

Loteria promocyjna, sprzedaż promocyjna i konkurs – czym się różnią i co najłatwiej zorganizować?

Organizacja loterii czy konkursów to bardzo popularny w siłowniach sposób na zwiększenie liczby sprzedanych karnetów czy powiększenie zasięgów social mediów. I nie ma w ich organizacji nic złego, ale zanim się do tego zabierzesz, dowiedz się czym różnią się poszczególne formy i jakie konsekwencje niesie za sobą ich organizacja.

Loteria promocyjna to gra losowa, w której można wygrać nagrody rzeczowe. W siłowni zwykle jest tak, że klient kupuje karnet (rzadziej los), następnie wypełnia formularz zgłoszeniowy, który trafia do ogólnej puli i stamtąd organizator losuje jednego lub kilku zwycięzców. Laureaci dostają w nagrodę firmowe gadżety, vouchery czy karnety na kolejny okres. Proste i szybkie? No, nie do końca.

Organizacja loterii wymaga albo uzyskania zezwolenia, albo zgłoszenia. Ta druga opcja dopuszczalna jest wtedy, gdy łączna pula nagród nie przekracza tzw. kwoty bazowej - w tym roku jest to 7364,30 zł. Jeśli loterię prowadzi organizacja pożytku publicznego, limit jest znacznie wyższy i wynosi w tym roku 110464,5 zł. Loterię zgłaszamy w urzędzie celno-skarbowym nie później niż 30 dni przed jej rozpoczęciem. Zgłoszenie jest bezpłatne. 

Uzyskanie zezwolenia na organizację loterii wymaga jeszcze więcej zachodu. Musisz przedłożyć w urzędzie szereg dokumentów, m. in. udowodnić, że nie zalegasz ze składkami i podatkami, a twój kapitał pochodzi z legalnych źródeł oraz uzyskać gwarancję bankową na wydanie nagród. Samą loterię może prowadzić (lub przynajmniej nadzorować) tylko osoba przeszkolona w zakresie przepisów o grach hazardowych.

Więcej informacji o tym, jak zgłosić loterię albo uzyskać zezwolenie, żeby ją przeprowadzić, znajdziesz tutaj.

Sprzedaż promocyjna od loterii różni się tym, że nie ma tu przypadku losowości, a więc nagrody dostają wszystkie osoby, które kupiły produkty objęte akcją promocyjną i spełniły określone w regulaminie warunki (np. kupiły karnet roczny w ostatnim miesiącu). 

W niektórych przypadkach może się jednak okazać, że sprzedaż promocyjna zostanie zakwalifikowana jako loteria. Kiedy? Załóżmy, że mamy do rozdania bardzo ograniczoną liczbę karnetów. Kto je otrzyma? No cóż, „kto pierwszy, ten lepszy”. A co, jeśli chętnych będzie bardzo dużo? Coraz częściej można spotkać się z opinią, że jeśli szanse na otrzymanie nagrody są niewielkie, sprzedaż promocyjna może być uznana za loterię. Jeżeli np. wiemy, że sprzedaliśmy w ostatnim miesiącu 300 karnetów i tyle osób może wziąć udział w akcji promocyjnej, a oferujemy w nagrodę tylko 3 karnety, to wiadomo, że szanse na wygranie są niewielkie. To oczywiście bardzo jaskrawy przykład, ale dobrze wyjaśniający istotę problemu.

Najbardziej przyjazną dla organizatora i najłatwiejszą do przeprowadzenia formą jest konkurs. Głównym założeniem jest to, że uczestnik musi wykonać jakieś zadanie (nie tylko kupić karnet, ale też np. napisać co go zmotywowało do treningu), a o tym, kto dostanie nagrodę, decyduje komisja. Nie ma tu elementu losowości, ryzyka czy przypadku, choć oczywiście ocena zgłoszeń jest subiektywna. 

Dobrze jest, jeśli konkurs ma określony (i opublikowany) regulamin – to może ustrzec cię przed ewentualnymi pretensjami czy roszczeniami uczestników. Napisz, kto może wziąć udział w konkursie (np. tylko osoby, które kupiły karnet w ostatnim tygodniu), jakie jest zadanie konkursowe, kto będzie oceniał jego wykonanie, jakie kryteria będą brane pod uwagę, jak i kiedy będą ogłoszone wyniki oraz w jaki sposób laureaci odbiorą nagrody.

Wróćmy jeszcze na chwilę do ogłoszeń konkursowych z początku tego tekstu. Jeśli organizujesz konkurs na Facebooku, musisz wziąć pod uwagę regulamin portalu,  a ten wyraźnie zakazuje organizacji loterii z nagrodami „przedstawiającymi wartość pieniężną”. Konkursy organizowane na FB nie mogą też wymagać od uczestników (ani nawet ich zachęcać) do udostępniania czy oznaczania znajomych. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

A może chcesz podzielić się z nami swoimi doświadczeniami z organizacji loterii czy konkursu? Przestrzec innych albo przeciwnie – zachęcić? Napisz albo zadzwoń do nas!

czytaj też: Skuteczne sposoby na promocję siłowni – sprawdź, jak mogą pomóc ci klienci